Saturday 10 May 2014

proposal DR. NORILA



logo upsi.jpg

KFP 6014
KAJIAN TINJAUAN
__________________________________________________
TUGASAN 1:
TINJAUAN PERMAINAN BERKUMPULAN DALAM MEMUPUK KREATIVITI KANAK-KANAK
__________________________________________________
NAMA                      :        NOORHAASYIKIN BINTI ZAKARIA
NO. MATRIK           :        M20131001124
PROGRAM              :        PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
SEMESTER            :        2
NAMA PENSYARAH:     DR. NORILA BT MOHD SALLEH



ISI KANDUNGAN


BAB 1: PENGENALAN

            1.1       Pendahuluan                                                                         1
            1.2       Penyataan Masalah                                                               2
            1.3       Objektif Kajian                                                                     3
            1.4       Persoalan Kajian                                                                   3
            1.5       Kepentingan Kajian                                                              3
            1.6       Batasan Kajian                                                                      4


BAB 2: TINJAUAN LITERATUR

            2.1       Pendahuluan                                                                         5
            2.2       Permainan Berkumpulan Memupuk Minat Kanak-kanak     5
            2.3       Latar Belakang Teoritikal                                                     6
                        2.3.1    Pendekatan Teori Perkembangan Kanak-Kanak
Piaget Dan Vygotsky Terhadap Kebaikan Bermain
Sewaktu Proses Pengajaran Dan Pembelajaran        7
            2.4       Permainan Berkumpulan Memupuk Kreativiti Dan Ekspresi
Diri Kanak-Kanak                                                                8
    2.4.1    Jenis-Jenis Permainan Berkumpulan                         8
            2.5       Perkembangan Kreativiti Dan Pembelajaran Kanak-Kanak 9
            2.6       Kesimpulan                                                                           11

BAB 3: METODOLOGI KAJIAN

            3.1       Pendahuluan                                                                         12
            3.2       Reka Bentuk Kajian                                                              12
                        3.2.1    Perlaksanaan Kajian                                                  12
                        3.2.2    Perlaksanaan Tindakan                                              12
                        3.2.3    Proses Perlaksanaan                                                  13
            3.3       Sasaran Kajian                                                                      13
            3.4       Alat Instrumen Kajian                                                          14
                        3.4.1    Borang Senarai Semak                                              14
                        3.4.2    Kesahan Dan Kebolehpercayaan                              15

RUJUKAN                                                                                                 16




BAB I
PENGENALAN
1.1              PENDAHULUAN
Perkembangan kanak-kanak yang paling penting sekali adalah melalui permainan. Permainan adalah satu proses di mana kanak-kanak tersebut akan menempuh berbagai cabaran. Kanak-kanak terpaksa menggunakan kebijaksanaan yang ada pada mereka untuk menempuh segala cabaran itu. Kebijaksanaan ini pula didapati dari apa yang telah dilihat dan dilaluinya. Di sinilah mereka mendapat pengalaman dan proses pembelajaran berlaku. Sejak dilahirkan setiap kanak-kanak ingin bergerak bebas, ingin melahirkan perasaan dan idea serta ingin tahu tentang sesuatu. Mereka cuba mempelajari dan memahami konsep, isu dan masalah persekitaran mereka.
Sememangnya naluri bermain ada pada mereka. Naluri bermain ini boleh disalurkan kepada bentuk pengalaman kreatif yang membina persekitaran yang sesuai untuk perkembangan fizikal, mental dan sosial yang sihat. Berdasarkan ciri-ciri suka bermain, kreativiti dan kebebasan dapat mencurahkan perasaan dan idea untuk memberi keseronokan dan kepuasan. Kajian telah membuktikan bermain kepada kanak-kanak akan memberangsangkan otak dan badan mereka. Ia juga satu cara pembelajaran yang sangat berkesan.
Kemahiran kreativiti dan imaginasi akan terbentuk bersama sosial, emosi dan fizikal. Ada beberapa ciri sesuatu aktiviti itu boleh dianggap sebagai permainan, umpamanya aktiviti yang tidak dirancang atau diarah. Hal ini adalah satu pilihan bebas bagi kanak-kanak tersebut. Kanak-kanak dapat merasa keseronokan dan kegembiraan. Ini terhasil dari motivasi dalaman kanak-kanak itu sendiri, bukan kerana hadiah yang bakal dimiliki atau dimenangi. Perkara ini menunjukkan bahawa dari imaginasi terhasilnya ciptaan yang memberikan pengalaman yang tiada nilainya. Mewujudkan minat dan komitmen kepada kanak-kanak yang mengambil bahagian. Permainan pada kanak-kanak juga adalah satu cara terapi yang sangat penting. Misalnya, melalui permainan telah dapat menyelesaikan banyak isu-isu antaranya, berat mulut, susah untuk mendapat kawan, memulihkan trauma bagi kes-kes penderaan dan masalah emosi.
1.2              PERNYATAAN MASALAH

Bagi kanak-kanak ‘main’ merupakan aktiviti di dalam kehidupan seharian mereka. Melalui aktiviti bermain kanak-kanak belajar berkenaan diri dan alam sekitarnya. Malangnya ada di kalangan guru dan ibu bapa yang mempunyai sedikit atau tiada pengetahuan dan kefahaman tentang konsep ini menganggap ‘main’ tidak mendatangkan faedah dan hanya membuang masa dan tenaga sahaja. Guru-guru harus peka dan memahami pelbagai nilai main yang boleh menyumbang ke arah perkembangan kanak-kanak secara total dan menyeluruh dari aspek mental, fizikal, sosial dan emosi terutama bagi mereka yang berumur di antara 4 – 6 tahun. Menurut Vygotsky, (1978), main merupakan satu cara kanak-kanak belajar apa yang tidak boleh diajar oleh orang lain.
Dalam kajian Hussin (1996), menunjukkan pengajaran di prasekolah Malaysia lebih kepada pendekatan formal. Hal ini menyebabkan murid kurang memberi daya tumpuan dan tidak menunjukkan minat untuk belajar. Selain itu, mereka kelihatan cepat bosan terhadap pembelajaran di dalam kelas. Keadaan ini berlaku kerana guru lebih terikat dengan pengajaran secara formal yang kebanyakannya menggunakan kaedah pensel dan kertas. Para guru dilihat tidak mempelbagaikan aktiviti yang lebih menarik minat murid contohnya guru hanya meminta murid mewarnakan sebuah rumah yang telah siap dilukis berbanding membiarkan murid berimaginasi dengan bermain lego untuk membina sebuah rumah.
Hasil kajian Hamzah Dadu (1994) juga menunjukkan senario yang sama. Oleh itu, pengkaji akan mengkaji sejauh manakah keberkesanan permainan yang digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di prasekolah dapat membantu murid kembali aktif dan lebih menunjukkan minat serta tidak cepat bosan selama proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Fokus utama kepada kajian tindakan ini adalah terhadap tunjang fizikal, estetika dan kreativiti. Pengkaji akan menggunakan beberapa kaedah permainan untuk disepadukan ke dalam mata pelajaran tunjang fizikal, estetika dan kreativiti bagi melihat tindak balas terhadap kaedah yang digunakan.



1.3              OBJEKTIF KAJIAN

i.                    Mengkaji samada permainan berkumpulan dapat meningkatkan kreativiti kanak-kanak.
ii.                  Melihat samada kanak-kanak gembira melakukan permainan tersebut.
iii.                Mengenal pasti kesesuaian aktivti permainan kepada kanak-kanak.

1.4              PERSOALAN KAJIAN

Dalam melihat pernyataan masalah dan objektif kajian kertas projek ini, maka wujudlah beberapa persoalan yang boleh dipersoalan seperti berikut;
1. Adakah permainan berkumpulan dapat mempengaruhi kreativiti kanak-kanak?
2. Adakah kanak-kanak gembira melakukan permainan permainan tersebut?
3. Adakah permainan yang digunakan oleh pengkaji sesuai untuk kanak-kanak tadika?


1.5              KEPENTINGAN KAJIAN

Berdasarkan masalah kajian dan objektif kajian di atas, perlulah kajian dibuat tentang pelaksanaan pendekatan aktiviti belajar melalui bermain yang telah disarankan. Belajar melalui bermain akan mendatangkan keseronokan dan hiburan serta merangsang individu mempelajari sesuatu melalui cara yang aktif dalam cara yang tidak formal. Selain itu ia dapat mempercepatkan pembelajaran serta memperkukuhkan lagi pembentukan konsep, di samping mempertingkatkan perkembangan individu mengikut kemajuan masing-masing terutama kanak-kanak lemah akan dapat bantuan dari pelajar yang lebih pintar.
Melalui permainan juga dapat memupuk kepimpinan murid dan menghilangkan rasa kekecewaan atau kegelisahan. Justeru itu dalam Huraian Kurikulum Prasekolah Kebangsaan Kementerian Pendidikan Malaysia, 2003 muka surat 260 telah menghuraikan Pendekatan Belajar Melalui Bermain yang menjadi asas konsep dan prinsip pendidikan prasekolah. Penekanan dalam proses pengajaran dan pembelajaran kerana bermain menjadi fitrah kanak-kanak.
Aktiviti ini mengembirakan dan memberi peluang kepada kanak-kanak membuat penerokaan dan interaksi dengan persekitaran. Permainan bebas dan terancang. Tidak ‘rigid’ iaitu mempunyai kelonggaran masa di samping memberi peluang mencuba idea sendiri dan memberi peluang membuat pemerhatian dan tumpuan bagi mencari sesuatu jawapan.

1.6              BATASAN KAJIAN
Kajian ini mempunyai beberapa batasan kajian, yang pertama responden kajian ini hanya terbatas kepada 25 orang murid yang bertempat di Tadika Cendekiawan Educare, Presint 18, Putrajaya. Oleh itu hasil dapatan kajian hanya dilihat melalui skop yang kecil sahaja. Namun jika dilakukan di beberapa buah tadika mungkin kita akan dapat menilai perbezaan hasil dapatan kajian mengenai keberkesanan permainan berkumpulan dalam meningkatkan kreativiti kanak-kanak.
Batasan kajian yang kedua ialah dari segi tempoh perlaksanaan kajian. Tempoh kajian berlaku dalam masa sebulan dan sebanyak 2 sesi bagi setiap jenis permainan. Tempoh masa yang terhad ini menyebabkan pengkaji tidak dapat memperincikan lagi hasil dapatan kajian. Jika masa yang lebih lama diperuntukkan untuk kajian ini dan waktu pemerhatian di tambah maka hasil dapatan kajian akan lebih jitu dan sistematik.
Seterusnya yang ketiga ialah emosi dan tingkah laku responden yang tidak boleh dijangka. Seperti yang kita maklum kajian ini dilakukan ke atas kanak-kanak tadika. Kanak-kanak tidak boleh dipaksa untuk melakukan sesuatu dan mereka tidak pandai untuk berpura-pura. Sekiranya mereka bosan, mereka akan meninggalkan aktiviti yang sedang dilakukan dan membuat kacau. Jika murid tidak mahu melakukan aktiviti guru perlu kreatif bagi menarik minat murid untuk belajar. Dalam hal ini guru perlu bijak dan fleksibel dalam menangani sesuatu situasi.



BAB II
TINJAUAN LITERATUR
2.1       PENDAHULUAN
Kajian ini dihasilkan berdasarkan kajian-kajian lepas namun dengan sedikit perubahan dengan mengetengahkan elemen-elemen permainan yang digunakan sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran untuk menilai tahap kreativiti kanak-kanak.
Kajian ini juga turut melibatkan pendapat tokoh-tokoh pendidikan yang terkemuka tentang persekitaran pembelajaran yang kondusif.
2.2       PERMAINAN BERKUMPULAN MEMUPUK MINAT KANAK-KANAK BELAJAR
Mengikut kajian yang dijalankan oleh Linah Binti Summase yang bertajuk “Belajar Sambil Bermain” yang berfokus kepada mata pelajaran Bahasa Melayu. Ia di jalankan apabila pengkaji mendapati empat orang murid pemulihan Tahun 3 suka bermain ketika guru mengajar. Mereka terdiri daripada empat orang murid yang kesemuanya lelaki masih belum lancar membaca dan menyambung suku kata menjadi perkataan yang bermakna. Bagi mencapai objektif pengajaran pengkaji menggunakan pendekatan Belajar Sambil Bermain secara individu dan kumpulan yang diterapkan semasa p&p dijalankan. Pelbagai aktiviti permainan yang telah dirancang untuk diterapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran antaranya ialah teka-teki, lakonan, roda impian, nyanyian, kotak beracun dan cuba teka.
Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Saayah binti Abu yang bertajuk “Perlaksanaan Aktiviti Belajar Melalui Bermain Di Tadika-Tadika Kawasan Melaka Tengah”.  Perlaksanaan kaedah belajar melalui bermain di lima jenis tadika dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ini termasuk meninjau kepentingan, kefahaman , perancangan dan perlaksanaannya. Sampel kajian terdiri daripada 25 orang guru yang ditemubual, di samping memberi tindak balas soal selidik Seramai 810 orang kanak-kanak telah diperhatikan untuk melihat bagaimana aktiviti bermain dijalankan dalam pengajaran dan pembelajaran. Tadika-tadika yang terlibat ialah Kemas, Jaim, Perpaduan, Swasta dan Kementerian Pendidikan Malaysia. Data-data dipungut berdasarkan soal selidik, temu bual, pemerhatian dan pendapat responden . Keputusan kajian menunjukkan guru-guru tidak faham konsep belajar melalui bermain. Mereka juga dapati sukar untuk melaksanakan aktiviti belajar melalui bermain kerana masih kurang jelas tentang pendedahan dalam kaedah ini.
Menurut kajian yang dibuat oleh Fauziah Md. Jaafar yang bertajuk “kepentingan aktiviti bermain di dalam pendidikan prasekolah”. Kajian ini dijalankan untuk memperoleh maklumat tentang kekerapan aktiviti bermain di kalangan kanak-kanak prasekolah bagi daerah Kubang Pasu, Kedah. Kajian ini juga ingin mengenal pasti perbezaan antara pelaksanaan aktiviti main antara prasekolah dan KEMAS. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru prasekolah dan Kemas ada menjalankan aktiviti bermain berdasarkan min keseluruhan bagi setiap jenis permainan yang dijalankan.
Dari perbandingan yang dibuat antara Prasekolah dan KEMAS didapati pelaksanaan aktiviti bermain di prasekolah lebih tinggi sedikit minnya dari KEMAS untuk semua jenis main kecuali permainan kumpulan. Ini selari dengan dapatan kajian Hamzah Dadu (1994) menyatakan aktiviti main di prasekolah dijalankan dengan baik kerana faktor kelengkapan alat permainan di sesebuah prasekolah itu. Namun begitu aktiviti permainan kumpulan kalau dilihat tidak memerlukan peralatan lengkap sebagaimana permainan lain.
2.3       LATAR BELAKANG TEORITIKAL
Pendidikan awal kanak-kanak merupakan pendidikan peringkat awal usia kanak-kanak. Kefahaman asas terhadap kanak-kanak adalah perlu diketahui oleh pendidik yang ingin menceburi dalam bidang awal usia ini. Amalan yang bersesuaian dengan perkembangan dan pembelajaran kanak-kanak adalah meliputi berbagai aspek perkembangan dan pembelajaran kanak-kanak. Amalan yang bersesuaian perlu difahami oleh pendidik dan menjadi landasan kepada pelaksanaan program kurikulum pendidikan awal kanak-kanak. Kefahaman dan kesedaran tentang pendidikan awal kanak-kanak akan meningkatkan kualiti pengajaran.
Menurut Mak Soon Sang (2009), dalam bukunya Pendekatan dan Strategi Pengajaran, main merupakan satu teknik mengajar yang memberi peluang kepada kanak-kanak melakukan sesuatu aktiviti secara berpura-pura di dalam keadaan terkawal. Pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah berlandaskan prinsip belajar sambil bermain. Aktiviti bermain adalah kerja kanak-kanak. Menurut Buku Panduan Guru (Pusat Perkembangan Kurikulum), belajar melalui bermain adalah satu pendekatan yang terancang dan berstruktur bagi memberi peluang kepada murid belajar dalam suasana yang bebas dan selamat, menggembirakan dan bermakna permainan merupakan saluran yang boleh mengembangkan perkembangan kanak-kanak ke tahap yang optima. Oleh kerana permainan merupakan sesuatu kekuatan dan pengalaman yang penting menjadi asas dalam model pendidikan awal kanak-kanak
2.3.1    Pendekatan Teori Perkembangan Kanak-Kanak Piaget Dan Vygotsky Terhadap Kebaikan Bermain Sewaktu Proses Pengajaran Dan Pembelajaran
Walaupun pendekatan teori Piaget dan Vygotsky terhadap pengajaran dan pembelajaran berbeza, namun kedua-dua teori ini bersetuju akan kepentingan pembelajaran melalui discovery learning. Piaget menyarankan pembelajaran penemuan di mana guru kurang membimbing. Vygotsky pula menekankan bimbingan guru sebagai faktor utama. Dalam konteks perkembangan kreativiti, Piaget dan Vygotsky bersetuju berkenaan kebaikan bermain dalam mengembangkan kreativiti kanak-kanak. Kreativiti boleh dirangsang melalui aktiviti bermain. Bagi kanak-kanak, masa bermain merupakan masa yang penuh dengan keseronokan dan cabaran. Justeru, rangsangan melalui permainan berbentuk akademik juga perlu diwujudkan. Sebagai contoh, guru boleh menggalakkan aktiviti seperti aktiviti melukis, menconteng, membuat kolaj, “sandplay” dan sebagainya.
Mengikut Vygotsky (1967) “Main membantu perkembangan bahasa dan pemikiran. Struktur otak akan membentuk melalui penggunaan simbol dan alat, ia juga membantu dalam pembentukan ini. Main juga memberi kebebasan kepada kanak-kanak untuk meluahkan tekanan dalam menghadapi dunia sebenar. Dalam cara ini kanak-kanak dapat mengawal situasi dan menyesuaikannya dalam dunia sebenar. Mereka dibenarkan untuk memperoleh proses pemikiran yang tinggi melalui bermain”. (Spodek et al. 1987, p. 181).
Apabila bermain, kanak-kanak menggunakan daya imaginasi ketika bermain. Menurut Piaget dan Vygotsky, imaginasi terikat kepada cara bagaimana kanak-kanak memahami dunia persekitarannya dan perkara-perkara yang berlaku di sekeliling mereka. Murid juga seharusnya diberikan peluang untuk memilih bahan dan alatan yang boleh digunakan untuk pelbagai aktiviti bermain dan aktiviti seni. Oleh itu, dalam pengajaran dan pembelajaran, adalah berfaedah jika guru menyediakan aktiviti-aktiviti yang berbentuk permainan untuk mengembangkan kreativiti kanak-kanak.
2.4       PERMAINAN BERKUMPULAN MEMUPUK KREATIVITI DAN EKSPRESI DIRI KANAK-KANAK
Ekspresi diri adalah aspek perkembangan kanak-kanak yang sangat penting. Kanak-kanak boleh meluahkan perasaan, emosi, fikiran dan kreativitinya dengan bebas dan selamat. Menyediakan persekitaran yang dipenuhi dengan rasa hormat, kasih sayang dan belas kasihan merupakan cara terbaik untuk membantu kanak-kanak mengekspresi dirinya, kerana tanpa perkara tersebut, amat sukar untuk kanak-kanak meluahkan perasaan mereka. Secara amnya, terdapat tiga jenis ekspresi diri iaitu Ekspresi Seni, Ekspresi Bermain, dan Ekspresi Membina.
            Ekspresi bermain merupakan satu cara untuk membantu kanak-kanak mengekspresi diri mereka. Dengan membenarkan mereka bermain secara berkumpulan dengan kanak-kanak lain menerusi sukan dan aktiviti lain yang menyeronokkan, sebagai guru kita boleh mengajar mereka tentang kerjasama, kemahiran hubungan dan juga menghormati orang lain. Tambahan lagi, guru juga boleh menyediakan batasan dan peraturan sebagai panduan. Ini membantu kanak-kanak untuk bermain dan bersuka-ria secara bertanggungjawab tanpa menganggu waktu bermain dan juga perkembangan mereka. Pastikan kanak-kanak tidak menonton televisyen terlalu lama kerana ia merupakan perantaraan sehala dan tidak akan membantu menggalakkan sebarang pemikiran kreatif atau kritikal. Sebaliknya, cubalah untuk bermain permainan yang boleh meningkatkan motor halus mereka ataupun permainan interaktif lain yang akan meningkatkan kreativiti dan kemahiran berfikir kanak-kanak.
2.4.1    Jenis-Jenis Permainan Berkumpulan
i.                       Permainan berkumpulan
Permainan berkumpulan atau juga dikenali sebagai main sosial berlaku apabila kanak-kanak bermain bersama dalam kumpulan atau berada dalam lingkungan kawasan permainan. Permainan berkumpulan juga berlaku apabila murid bermain secara bersendirian atau berinteraksi dengan bahan. Terdapat beberapa jenis main berkumpulan seperti:
a)                  Main  ‘unoccupied’
Kanak-kanak tidak bermain dengan apa-apa alatan atau dengan sesiapa tetapi berada dalam kawasan permainan.
b)                  Main ‘onlooker’
Penglibatan kanak-kanak dalam permainan ini adalah minimum dan mereka lebih banyak memerhati rakan yang lain bermain. Mereka mungkin kelihatan pasif tetapi peka terhadap permainan tersebut.
c)                  Main ‘parallel’
Kanak-kanak tersebut bermain sendirian dengan menggunakan cara dan alatan yang sama dengan rakannya. Terdapat beberapa kanak-kanak menggunakan cara atau alat permainan yang sama tetapi mereka tidak berkongsi alat.
d)                 Main ‘associative’
Kanak-kanak berinteraksi antara satu sama lain dengan bertanya atau meminjam alatan, tetapi mereka tidak bermain bersama-sama. Beberapa kanak-kanak bermain dalam kalangan mereka tetapi bukan dengan cara yang teratur. Mereka mungkin main kejar-kejar tanpa peraturan atau peranan yang dikenalpasti.
e)                  Main ‘cooperative’
Kanak-kanak bermain bersama-sama dalam kelas. Kanak-kanak bermain bersama-sama dan wujud interaksi. Permainan yang mempunyai matlamat (jual-beli).

2.5       PERKEMBANGAN KREATIVITI  DAN PEMBELAJARAN KANAK- KANAK
Dari perspektif teori, kebanyakan sistem pendidikan di dunia menekankan kepentingan membina minda yang kreatif dalam kalangan pelajarnya. Hari ini, kreativiti dan pemikiran asal dikenali sebagai salah satu faktor penggerak sesebuah negara untuk bersaing di arena antarabangsa. Sistem pendidikan ini mengenali kepentingan kreativiti dipupuk dari masa kanak-kanak masih kecil lagi kerana minda mereka belum dibentuk sepenuhnya oleh persekitaran melalui norma masyarakat dan pembelajaran formal. Kanak-kanak dilahirkan dengan mempunyai sifat yang dinamik serta berkembang mengikut fitrah semula jadi proses tumbesaran mereka.
            Berdasarkan Teori Jean Piaget yang menyarankan bahawa kanak-kanak belajar melalui pengalaman dan melakukan aktiviti secara hands-on, penyediaan persekitaran yang menarik dan merangsang pembelajaran adalah penting. Persekitaran yang kondusif adalah penting untuk membolehkan kanak-kanak mencipta pengetahuan secara tidak langsung. Untuk tujuan ini, penggunaan makmal, bengkel dan teknologi yang interaktif sangat berguna bagi menggalakkan perkembangan kreatif kanak-kanak. Piaget menolak cara pembelajaran melalui teknik penghafalan maklumat dan pembelajaran bahasa secara latih-tubi.
            Selain itu, Teori Erik Erikson juga menegaskan bahawa kanak-kanak perlu digalakkan menjelajah, beraksi dan melakukan aktiviti untuk mendapatkan kepuasan emosi. Jelasnya, kanak-kanak dilahirkan dengan mempunyai sifat yang dinamik serta berkembang mengikut fitrah semula jadi proses tumbesaran mereka. Pada peringkat awak usia mereka,  kanak-kanak gemarkan aktiviti bermain, melukis dan mewarna  Ini kerana aktiviti ini dapat memberikan kepuasan kepada kanak-kanak dalam meluahkan apa yang dilihat lalu diaplikasikan semula dalam bentuk dan rupa imej yang unik mengikut tahap pemahaman mereka. Melalui aktiviti melukis dan membentuk menggunakan doh atau lego, kanak-kanak dapat meningkatkan daya sensitiviti pancaindera dan bentuk atau lukisan yang dihasilkan berfungsi sebagai alat komunikasi dan merupakan refleksi pemikiran kanak-kanak.
            Di samping itu juga, Teori Kecerdasan Pelbagai Dan Perkembangan Kreativiti Kanak-kanak menurut Gardner (1993) yang menganggap semua kanak-kanak berpotensi berfikir secara kreatif. Pada peringkat awal, kanak-kanak sentiasa melintasi sempadan-sempadan norma ketika asyik bermain atau apabila tekun melakukan sesuatu aktiviti. Selain itu, menurut Gardner (1999), kreativiti kanak-kanak boleh ditingkatkan melalui cara-cara berikut, iaitu, pendedahan awal kepada individu lain yang selesa mengambil risiko dan yang tidak mudah mengalah, memberi peluang untuk cemerlang dalam sekurang-kurangnya satu aktiviti atau bidang yang diceburi, menyediakan persekitaran yang sentiasa mencabar supaya murid sentiasa berada pada tahap kecemerlangan, membentuk hubungan dengan rakan sebaya yang rela diuji dan tidak takut gagal, menyediakan persekitaran keluarga yang menggalakkan atau mewujudkan hubungan toleransi terhadap sifat kanak-kanak yang gemar mencabar autoriti.


2.6       KESIMPULAN
            Terdapat berbagai-bagai pendekatan yang boleh diamalkan oleh guru prasekolah untuk membentuk sahsiah, kemahiran sosial, perkembangan kognitif dan afektif kanak-kanak. Kajian juga menunjukkan bahawa guru perlu peka terhadap perkembangan diri kanak-kanak untuk perkembangan kognitif, afektif , sosial dan emosi bagi membolehkan guru merancang dan memilih strategi pengajarannya dengan lebih berkesan dan bersesuaian dengan keperluan pembelajaran kanak-kanak tersebut. Oleh kerana peranan amalan guru dalam menyampaikan ilmu pengetahuan dan mengukuhkan kemahiran serta menerapkan nilai-nilai murni kepada kanak-kanak prasekolah penting, maka kajian yang akan dijalankan ini akan difokuskan kepada pemerhatian pengajaran guru prasekolah untuk melihat pendekatan-pendekatan yang dijadikan amalan mereka dalam mendidik kanak-kanak.
Teori perkembangan intelektual memberi inspirasi dan panduan berguna kepada pendidik kerana memberikan gambaran yang menakjubkan berkenaan dunia pemikiran murid. Sekiranya guru dapat mengesan dan membantu murid untuk mengatasi kekurangan atau kelemahan di dalam perkembangan pemikiran mereka, maka proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih berkesan. Kecemerlangan kognitif kanak-kanak bukan sahaja dapat dilihat dalam bentuk hitungan nombor sahaja, malah tetap diperlukan di dalam bidang sastera, budaya dan sosial serta lebih banyak berkaitan dengan kreativiti.
Selain itu, kanak-kanak sangat berminat dengan aktiviti seni dan kreatif. Aktiviti seni dan kreatif memberi peluang kepada kanak-kanak untuk merealisasikan imaginasi mereka di dalam pelbagai cara. Ini termasuklah aktiviti seni seperti melukis, mewarna, kraf tangan, muzik, nyanyian, drama, puisi, membentuk arca dan sebagainya. Kanak-kanak seronok melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti kreatif dan estetika, yang paling penting guru haruslah sentiasa bersedia dan membuat perancangan yang teliti terutamanya dalam menyediakan bahan yang ingin digunakan untuk sesuatu aktiviti kerana perancangan yang baik membantu kelancaran pengajaran dan pembelajaran.



BAB III
METODOLOGI KAJIAN
3.1       PENDAHULUAN
Kertas projek ini bertujuan untuk melihat pelaksanaan aktiviti permainan berkumpulan dapat memupuk kreativiti kanak-kanak yang dilaksanakan di Tadika Cendekiawan Educare, Presint 18, Putrajaya. Pengkaji akan menerangkan bagaimana pelaksanaan kajian ini dijalankan yang melibatkan pemilihan subjek kajian, instrumen kajian, prosedur kajian dan perlaksanaan kajian.
3.2       REKA BENTUK KAJIAN
3.2.1    Perlaksanaan Kajian
Reka bentuk kajian merupakan satu tatacara mengumpul dan mengolah data berdasarkan perancangan khusus dan sistematik yang melibatkan serangkaian pembolehubah dalam sesebuah buku yang bertajuk Menjadi Guru Tadika (Saayah Abu, 2009). Kajian ini dijalankan sepenuhnya menggunakan kaedah kajian lepas. Pengkaji telah membuat beberapa pemerhatian tentang keberkesanan permainan berkumpulan sewaktu proses pembelajaran dan pengajaran dijalankan. Hasil daripada pemerhatian tersebut, pengkaji telah cuba mengklasifikasikan beberapa aktiviti permainan bagi kanak-kanak di tadika. Berdasarkan  beberapa kategori atau jenis serta bentuk aktiviti yang sesuai dengan peringkat tadika. Pengkaji juga mengambil kira dari segi Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan dalam Tunjang Perkembangan Fizikal dan Estetika (Kreativiti).
3.2.2    Perlaksanaan Tindakan
Pelaksanaan tindakan dilakukan ke atas kelas tadika yang mempunyai murid seramai 25 orang. Keterbatasan dalam menjalankan kajian ini adalah kerana jumlah pelajar yang menjadi sasaran kajian adalah dalam kelompok yang kecil kerana pengkaji yang menjalankan kajian hanya melibatkan sebuah kelas sahaja bagi kanak-kanak yang berumur 6 tahun. Persediaan kajian dilakukan pada awalnya dengan menyediakan beberapa langkah penting yang bersesuaian. Pengkaji menjalankan permainan secara berkumpulan yang terbahagi kepada dua jenis permainan iaitu permainan doh dan lego.
3.2.3    Proses Perlaksanaan
Pengkaji telah melaksanakan kajian tindakan dengan memilih permainan yang bersesuaian dengan aspek yang ingin dikaji. Bagi aspek permainan berkumpulan pengkaji telah memilih 2 permainan iaitu doh dan bongkah (lego). Permainan doh dan lego ini dapat meningkatkan kerjasama, kreativiti diantara murid di dalam kelas serta meningkatkan komunikasi antara murid dalam kumpulan. Bagi setiap proses pelaksanaan, pengkaji telah membahagikan kanak-kanak kepada 5 kumpulan kecil iaitu kumpulan A, B, C, D dan E. Setiap kumpulan terdapat 5 orang murid. Pengkaji memberikan doh kepada setiap kumpulan dan meminta mereka menghasilkan satu objek yang mereka suka dengan imaginasi mereka sendiri. Selepas itu, pengkaji memberikan lego kepada setiap kumpulan dan meminta mereka mencipta satu robot mengikut kreativiti mereka sendiri berdasarkan pengalaman semasa mereka menonton televisyen atau sebagainya. Di sini pengkaji dapat melihat sejauh mana tahap kreatif kanak-kanak dan juga sikap kerjasama dalam kumpulan.
3.3       SASARAN KAJIAN
Kajian ini telah dijalankan di Tadika Cendekiawan Educare, Presint 18, Putrajaya. Data-data kajian di kumpul pada hari jumaat, 25 Mei 2012. Kajian ini dijalankan semasa kanak-kanak menjalani proses pembelajaran dalam bilik darjah. Tadika ini terletak di dalam kawasan rumah kakitangan kerajaan. Kanak-kanak yang belajar di tadika ini rata-ratanya datang dari kawasan kakitangan kerajaan yang berpendapatan RM 2000 ke atas. Kebanyakan ibu bapa mereka terdiri daripada penjawat-penjawat awam yang bekerja di Putrajaya. Waktu belajar bagi tadika ini ialah dari pukul 8.30 pagi hingga 12.00 tengahari. Majoriti kanak-kanak di sini ialah dari golongan berbangsa melayu. Tenaga pengajarnya cuma seorang dan seorang pembantu. Jumlah kanak-kanak yang mendaftar di tadika ini adalah seramai 75 orang yang terdiri daripada 40 orang murid lelaki dan 35 orang murid perempuan. Di tadika ini terdapat 3 kelas kanak-kanak 6 tahun. Walaubagaimanapun pengkaji hanya memilih 1 kelas sahaja yang terdapat 25 orang kanak-kanak yang terdiri daripada 15 orang kanak-kanak lelaki dan 10 orang kanak-kanak perempuan untuk menjalankan uji kaji tersebut. Kelas ini di lengkapi dengan berbagai alatan permainan yang bersesuaian dengan kanak-kanak di tadika tersebut.
3.4       ALAT INSTRUMEN KAJIAN
Instrumen kajian terdiri daripada borang senarai semak iaitu alat pentaksiran yang mengandungi senarai item yang disediakan untuk mengenal pasti tahap perkembangan kanak-kanak dari segi kemahiran fizikal, kognitif, bahasa dan sosial menurut Sue Clark Wortham (1995). Selain itu Surayah Zaidon dan Haslinda Md. Ali (2009), senarai item yang disediakan adalah untuk menguji pengetahuan, kemahiran, sikap dan kebolehan serta tingkah laku kanak-kanak.
3.4.1    Borang Senarai Semak
Senarai semak ialah senarai item yang disediakan untuk mengenal pasti perkembangan dari segi kreativiti, komunikasi, sikap dan kebolehan. Terdapat 10 senarai item yang disediakan untuk melihat sejauh mana tahap kreativiti, komunikasi, sikap dan kebolehan mereka. Antara item-item tersebut ialah, adakah kanak-kanak memanipulasi bahan secara kreatif, semasa kanak-kanak melakukan aktiviti permainan berkumpulan, adakah mereka terlibat sepenuhnya, dalam aktiviti bermain, adakah kanak-kanak mengamalkan nilai kerjasama, adakah kanak-kanak dapat menghasilkan bentuk binaan mengikut kreativiti mereka, adakah kanak-kanak boleh membuat corak dan rekaan mengikut kreativiti sendiri,  adakah kanak-kanak seronok semasa melakukan aktiviti permainan berkumpulan, adakah kanak-kanak menggunakan bahasa yang sesuai semasa berkomunikasi dengan rakannya dalam aktiviti permainan, semasa kanak-kanak bermain dalam kumpulan, adakah nilai positif dapat diterapkan, adakah kemahiran motor halus mereka bertambah mahir ketika bermain, dan selepas kanak-kanak menjalankan aktiviti bermain, adakah kanak-kanak kreatif melakukan permainan tersebut.
Setiap item dalam senarai semak yang menepati dan mencapai tahap kebolehan kanak-kanak, akan diwakili dengan (1) dan sekiranya tidak mencapai tahap kebolehan akan diwakili dengan (0). Senarai item yang disediakan hendaklah mengambil kira domain kognitif, afektif dan psikomotor. Senarai semak ini juga dapat menyatakan sama ada murid itu boleh atau tidak boleh, mencapai atau tidak mencapai, kreatif atau tidak kreatif dalam hasil pembelajaran yang diingini.

3.4.2    Kesahan Dan Kebolehpercayaan
Kesemua item-item dalam senarai semak diambil daripada senarai semak dari “Based on the Early Childhood Environment Rating Scale” oleh Sue Clark Wortham (1995) yang mana beliau adalah pakar dalam senarai semak untuk kanak-kanak. Selain itu, item-item senarai semak juga dirujuk melalui Surayah Zaidon dan Haslinda Md. Ali (2009), dalam Penilaian Dalam Pendidikan Prasekolah, Kuala Lumpur. Tokoh-tokoh seni dan kreativiti kanak-kanak seperti Torrance, Taylor, Lowenfeld, McFee dan Rogers mempunyai  pandangan  tersendiri  untuk  mengenal pasti perkembangan kreativiti kanak-kanak. Mereka telah berusaha untuk membangunkan kreativiti kanak-kanak dan memberi impak yang positif kepada masa depan kanak-kanak. Torrance telah mencipta satu kaedah penanda aras untuk mengukur tahap kreativiti seseorang kanak-kanak. Beliau menggunakan Torrence Test of Creative Thinking untuk menguji tahap kreativiti seseorang kanak-kanak.
Untuk memastikan kesahan kandungan item-item yang ingin dikaji, pengkaji telah mendapatkan nasihat daripada pensyarah yang mengajar. oleh kerana item-item yang digunakan adalah terjemahan daripada Bahasa Inggeris, ubah suai ke atas struktur ayat dan bahasa. Ketepatan item dan juga dalam mengelaskan item. Hasilnya dibuat beberapa pindaan dalam item yang berkaitan komunikasi, kreativiti, motor halus dan pergaulan kanak-kanak. Item-item yang digunakan adalah bersesuaian dengan tahap perkembangan dan kebolehan kanak-kanak.







RUJUKAN

Abdul Shukor Hashim., Badrul Isa., Khairezan Rahmat., dan Zuraimi Zakaria. (2007). Modul Perkembangan seni dan kanak-kanak. Kuala Lumpur: UNITEM Sdn. Bhd.

Bate, J.K. (2000). Becoming an Art Teacher. United Kingdom:  Wadsworth Thomson Learning.

Eva. L. Essa.  (2003).  Introduction to Early Childhood Education.  Canada: Delmar Learning.

Fauziah Md. Jaafar , Kepentingan Aktiviti Bermain Di Dalam Pendidikan Prasekolah. Dari Bidang Pendidikan, Kolej Sastera dan Sains , Universiti Utara Malaysia

Hamzah Dadu (1994). Pola-pola permainan dan pengurusan aktiviti permainan di pusat pendidikan kanak-kanak prasekolah. Tesis Sarjana Pendidikan (tidak diterbitkan). Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.

Jorde-Bloom, P. (1988). Agreat place to work improving conditions for staff  Young children’s programs. Washington D.C : National Assosiatiob For Education Of Young Children.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2003). Huraian Kurikulum Prasekolah Kebangsaan. Malaysia: Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia.

Linah Binti Summase , (2009). Belajar Sambil Bermain . Buku Koleksi Kertas Kerja Seminar Penyelidikan IPGM KBL. ms.92-101.

Mayesky, M. (2002). Creative Activities for Young Children. 7th Edition. New York: Thomson Delmar Learning.

Mohd. Azhar Abd. Hamaid. (2004). Kreativiti: Konsep dan Teori Praktis. Johor: Universiti Teknologi Malaysia.

Mok Soon Sang, (2009). Perkembangan kanak-kanak. Selangor: Multimedia Sdn. Bhd

Morrison, G.S. (1995). Early childhood education today. New Jersey: Prentice Hall

Pelaksanaan Aktiviti Belajar Melalui Bermain Di Tadika-Tadika Kawasan Melaka Tengah Melaka Oleh : Saayah Binti Abu dari Jabatan Ilmu Pendidikan, Maktab Perguruan Islam

Piirto J.(1999) 2nd ed. Talented Children And Adult  ‘Their Development And
Education’.United States of America: Prentice-Hall. Inc

Prof. Dr. Bustam Kamri, (Ed.D.), (Sumber : http://bustamkamri.blogspot.com )

Rohaty Mohd Majzub & Abu Bakar Nordin, (1989). Pendidikan Prasekolah. Petaling Jaya: Fajar Bakti Sdn. Bhd

Saayah Abu (2009). Menjadi Guru Tadika. PTS Publications& Distributors Sdn. Bhd

Schirrmacher, R. & Fox, J.E. (2009). Art and Creative Development for Young Children. 6th Edition. New York: Thomson Delmar Learning.

Schuler P. (2002). Perfectionism in gifted children and adolescents. In M.Neithart, S.M. Reis, N. M. Robinson & S. M. Moon (Eds.). The Sosial and emotional development of gifted children:What do we know? (pp.71-79). Waco, TX:Prufrock Press.

Sue Clark Wortham, (1995). Measurement and Evaluation In Early Childhood Education. New Jersey: Prentice Hall. Inc

Sousa D. A. (2003). How the gifted Brain Learns. California: Corwin Press.Inc.

Surayah Zaidon dan Haslinda Md. Ali (2009). Penilaian Dalam Pendidikan Prasekolah. Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.


Sutherland M. (2008).  Developing the gifted and talented young learner.  London: SAGE
Publications Ltd..

Teori Erik Erikson, diperoleh daripada sumber, http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Erik_Erikson.png

Teori Howard Gardner, (1983). Diperoleh daripada sumber: http://www.weac.org/graphics/conven97/gardner.jpg

Teori Jean Piaget, diperoleh daripada Sumber: bp0.blogger.com/.../5-WZnWd5MH0/s320/piaget.gif

Teori Vygotsky, diperoleh daripada  Sumber: http://en.wikipedia.org/wiki/Lev_Vygotsky

Thomsom N. (2006). Supporting Gifted And Talented Pupils In The Secondary School.
London: Paul Chairman Publishing.















Lampiran
Aktiviti permainan: Doh
Tarikh:_____________          Masa:______________

Borang ini diisi oleh guru

Bil
Soalan
Kumpulan A
Kumpulan B
Kumpulan C
Kumpulan D
Kumpulan E
Ya
Tidak
Ya
Tidak
Ya
Tidak
Ya
Tidak
Ya
Tidak
1
Adakah kanak-kanak memanipulasi bahan secara kreatif?










2
Semasa kanak-kanak melakukan aktiviti permainan berkumpulan, adakah mereka terlibat sepenuhnya?










3
Dalam aktiviti bermain, adakah kanak-kanak mengamalkan nilai kerjasama?










4
Adakah kanak-kanak dapat menghasilkan bentuk binaan mengikut kreativiti mereka?










5
Adakah kanak-kanak boleh membuat corak dan rekaan mengikut kreativiti sendiri?










6
Adakah kanak-kanak seronok semasa melakukan aktiviti permainan berkumpulan










7
Adakah kanak-kanak menggunakan bahasa yang sesuai semasa berkomunikasi dengan rakannya dalam aktiviti permainan?










8
Semasa kanak-kanak bermain dalam kumpulan, adakah nilai positif dapat diterapkan?










9
Adakah kemahiran motor halus mereka bertambah mahir ketika bermain?










10
Selepas kanak-kanak menjalankan aktiviti bermain, adakah kanak-kanak kreatif melakukan permainan tersebut?














Aktiviti permainan: Lego
Tarikh:_____________          Masa:______________

Borang ini diisi oleh guru

Bil
Soalan
Kumpulan A
Kumpulan B
Kumpulan C
Kumpulan D
Kumpulan E
Ya
Tidak
Ya
Tidak
Ya
Tidak
Ya
Tidak
Ya
Tidak
1
Adakah kanak-kanak memanipulasi bahan secara kreatif?










2
Semasa kanak-kanak melakukan aktiviti permainan berkumpulan, adakah mereka terlibat sepenuhnya?










3
Dalam aktiviti bermain, adakah kanak-kanak menamalkan nilai kerjasama?










4
Adakah kanak-kanak dapat menghasilkan bentuk binaan mengikut kreativiti mereka?










5
Adakah kanak-kanak boleh membuat corak dan rekaan mengikut kreativiti sendiri?










6
Adakah kanak-kanak seronok semasa melakukan aktiviti permainan berkumpulan










7
Adakah kanak-kanak menggunakan bahasa yang sesuai semasa berkomunikasi dengan rakannya dalam aktiviti permainan?










8
Semasa kanak-kanak bermain dalam kumpulan, adakah nilai positif dapat diterapkan?










9
Adakah kemahiran motor halus mereka bertambah mahir ketika bermain?










10
Selepas kanak-kanak menjalankan aktiviti bermain, adakah kanak-kanak kreatif melakukan permainan tersebut?













No comments:

Post a Comment