Monday 12 May 2014

ULASAN JURNAL DR. NORDIN



logo upsi.jpg

KAI 6044
PENGLIBATAN KELUARGA, KOMUNITI DAN BUDAYA DALAM PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
_________________________________________________
ULASAN JURNAL:
JURNAL 1:
UNDERSTANDING PARENTAL INVOLVEMENT
                     IN AMERICAN PUBLIC EDUCATION

JURNAL 2:
PARENT-TEACHER PARTNERSHIPS : A THEORETICAL APPROACH FOR TEACHERS
__________________________________________________
NAMA                      :        NOORHAASYIKIN BINTI ZAKARIA
NO. MATRIK           :        M20131001124
PROGRAM              :        PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
SEMESTER            :        2
NAMA PENSYARAH:     DR. NORDIN BIN MAMAT
ISI KANDUNGAN                                                                                    HALAMAN
JURNAL 1
1.0       PENDAHULUAN                                                                                      3
2.0       TUJUAN                                                                                                      3
3.0       PERNYATAAN MASALAH                                                                     3
4.0       KEPENTINGAN KAJIAN                                                                         4
5.0       METODOLOGI                                                                                          4
6.0       DAPATAN                                                                                                  4
7.0       RUMUSAN                                                                                                 5
8.0       JADUAL RINGKASAN JURNAL                                                           6
JURNAL 2
1.0       PENDAHULUAN                                                                                      7
2.0       TUJUAN                                                                                                      7
3.0       PERNYATAAN MASALAH                                                                     7
4.0       KEPENTINGAN KAJIAN                                                                         7
5.0       METODOLOGI                                                                                          7
6.0       DAPATAN                                                                                                  8
7.0       RUMUSAN                                                                                                  9
8.0       JADUAL RINGKASAN JURNAL                                                            9










ULASAN JURNAL  1 : UNDERSTANDING PARENTAL INVOLVEMENT
                     IN AMERICAN PUBLIC EDUCATION
1.0              PENDAHULUAN
Kajian ini bertajuk “UNDERSTANDING PARENTAL INVOLVEMENT  IN AMERICAN PUBLIC EDUCATION” ini telah dijalankan oleh Gwendolyn L. Watson, E. Renẻe Sanders-Lawson dan Larry McNeal. Menurut Trotman (2001) penglibatan ibu bapa telah direka untuk mewujudkan satu perkongsian yang dibenarkan untuk kerjasama antara rumah dan sekolah untuk tujuan yang dinyatakan melahirkan pelajar-pelajar yang lebih baik. Ia bertujuan untuk meningkatkan keupayaan sekolah untuk memahami dan menghayati nilai dan budaya keluarga dan menjadi lebih berkesan dalam memenuhi keperluan pelajar.
  Penglibatan ibu bapa dalam pendidikan adalah penting kerana ia menambah nilai kepada pembangunan pendidikan pelajar semua peringkat umur dan penduduk (Ascher, 1988; Hickman, Greenwood & Miller, 1995; Rhine, 1981, seperti yang dipetik dalam Wehlberg, 1996; Montesinos, 2004). Wehlberg (1996) juga menunjukkan bahawa program-program penglibatan ibu bapa mungkin memerlukan membuat peluang yang ada bagi sesetengah ibu bapa manakala mempunyai untuk memberi pengetahuan dan kemahiran bagi ibu bapa lain supaya mereka boleh belajar bagaimana untuk terlibat dan berasa selesa mengambil kesempatan daripada peluang-peluang untuk terlibat.

2.0              TUJUAN
Memahami penglibatan ibu bapa di sekolah-sekolah awam Amerika adalah penting untuk melihat evolusi penglibatan ibu bapa dalam pendidikan di Amerika dari segi pembangunan dan perspektif dasar.

3.0              PERNYATAAN MASALAH
Penglibatan ibu bapa adalah penting bagi kejayaan pelajar hadapi hari ini di kebanyakan sekolah. Ianya satu isu biasa untuk sekolah-sekolah bandar di mana cabaran pendidikan kanak-kanak adalah rumit oleh kekurangan penglibatan ibu bapa. Artikel ini memberikan pandangan ke dalam sekolah-sekolah amalan dan masyarakat boleh gunakan untuk melibatkan ibu bapa hari ini. Ia menekankan implikasi untuk penglibatan ibu bapa untuk ibu bapa, pelajar, pengamal sekolah dan pembuat dasar. Ia juga menyediakan perspektif yang unik pada aspek pendidikan awam Amerika yang mungkin tidak biasa di negara-negara lain.

4.0              KEPENTINGAN KAJIAN
Kajian ini boleh membantu para pengkaji yang baru dalam perbincangan mengenai penglibatan ibu bapa dalam pendidikan awal kanak-kanak 

5.0              METODOLOGI
Kaedah kajian ini dilaksanakan melalui perbandingan hasil kajian oleh para pengkaji terdahulu dan kaedah tinjauan di National Parent Teacher Association (PTA).

6.0              DAPATAN
Dapatan kajian ini membincangkan empat perkara utama iaitu evolusi sejarah penglibatan ibu bapa, penglibatan ibu bapa dalam dasar awam, halangan untuk penglibatan ibu bapa dan isu-isu yang berkaitan dengan motivasi penglibatan ibu bapa.

6.1              Sejarah evolusi penglibatan ibu bapa
Menurut Martinez (2004) kronologi penglibatan ibu bapa dalam pendidikan di Amerika. Beliau berkata selepas Perang Dunia II (Perang Dunia Kedua), pada tahun 1945, tumpuan penglibatan ibu bapa termasuk penyertaan ibu bapa dalam aktiviti berasaskan sekolah seperti persidangan ibu bapa, mesyuarat Parent Teacher Association (PTA), acara mengumpul dana dan berkhidmat sebagai pengawas sekolah. Semasa tahun 1960-an, dasar lebih berkembang bahawa penglibatan ibu bapa disebut-sebut sebagai satu cara menjanjikan untuk meningkatkan pendidikan untuk kanak-kanak miskin dan kurang bernasib baik. Ini menyebabkan pelbagai mandat penglibatan ibu bapa dan model penglibatan ibu bapa yang memberi tumpuan kepada gerakan-gerakan kawalan masyarakat pendidikan-integrasi Afrika Amerika dan kanak-kanak Latin.

6.2              Penglibatan ibu bapa dalam dasar awam
Ia juga jelas bahawa pembuat dasar dan pengamal sekolah diiktiraf kepentingan penglibatan ibu bapa untuk kejayaan program-program sekolah; ia telah dimasukkan dalam dasar di peringkat negeri dan kebangsaan dan mandat di peringkat tempatan (Jabatan Pendidikan Amerika Syarikat, 2004).
Dasar ini berkaitan pembangunan dasar penglibatan ibu bapa dengan penerimaan dolar persekutuan lebih ringkas daripada sebarang polisi lain mengenai isu ini (Webster, 2004). Kebimbangan yang berterusan tentang peranan yang diperlukan untuk mengembangkan sekolah mengurus luar pendidikan mendorong dasar untuk menubuhkan satu kertas dasar mengenai penglibatan ibu bapa dalam pendidikan.

6.3              Halangan untuk penglibatan ibu bapa
Halangan kepada penglibatan ibu bapa boleh dikaitkan dengan amalan sekolah dan persepsi sebagai sebuah institusi dan persepsi ibu bapa dibawa ke menanggung relatif kepada peranan mereka dan keadaan hidup (Trotman, 2001; Schultz, 2001; Hornby & Lafaele, 2011). Gandaan tanggungjawab kerja, sekolah, dan keluarga telah berkumpul untuk mewujudkan dilema untuk minoriti dan keluarga berpendapatan rendah (Weiss et al., 2003). Hal ini menyebabkan halangan bagi ibu bapa untuk terlibat dengan pendidikan anak-anak mereka.

6.4              Isu-isu yang berkaitan dengan motivasi penglibatan ibu bapa
Motivasi ibu bapa mungkin terjejas oleh rasa ibu bapa peranan berbanding dengan motivasi peribadi, jemputan, dan kehidupan konteks (Hoover-Dempsey et al., 2005).
  Untuk berkesan melibatkan ibu bapa dalam proses pendidikan tidak hanya memerlukan pengetahuan tentang mengapa ibu bapa memilih sama ada atau tidak melibatkan diri, tetapi pendidik sengaja mesti mengenal pasti dan menghapuskan halangan kepada penglibatan ibu bapa (Trotman, 2001; Jesse, n.d).

7.0              RUMUSAN
Kajian mendapati bahawa penglibatan ibu bapa telah mengerakkan dari pendidikan menjadi tanggungjawab utama untuk keluarga untuk hampir secara pekara yang dari keluarga dan kembali lagi. Lama kelamaan, ibu bapa telah datang untuk dilihat sebagai rakan kongsi penting dalam pendidikan anak-anak mereka. Memandangkan penglibatan ibu bapa telah ditakrifkan dan kejelasan mengenai peranan muncul, dialog antara ibu bapa dan profesional menyediakan peluang untuk membangunkan strategi baru dan berkesan untuk perkongsian rumah-sekolah yang inovatif dan sahih (Hiatt, 1994). Pembentukan perkongsian tersebut berkhidmat untuk memenuhi pelbagai mandat dasar untuk penglibatan ibu bapa dalam pendidikan kanak-kanak.
8.0       RINGKASAN ULASAN JURNAL UNDERSTANDING PARENTAL INVOLVEMENT  IN AMERICAN PUBLIC EDUCATION
Objektif Kajian
Literatur Utama
Metodologi
Dapatan Kajian
Mengenapasti faktor penglibatan ibu bapa dalam pendidikan awam di Amerika.
·         Hiatt, D. B. (1994).
·         Jasso, J. (2007)
·         Martinez, J. (2004).

a.)Kaedah Kajian :
·         Secondary data
·         Tinjauan
·         Sejarah evolusi penglibatan ibu bapa
·         Penglibatan ibu bapa dalam dasar awam
·         Halangan untuk penglibatan ibu bapa
·         Isu-isu yang berkaitan dengan motivasi penglibatan ibu bapa.







ULASAN JURNAL 2: PARENT-TEACHER PARTNERSHIPS : A THEORETICAL APPROACH FOR TEACHERS
1.0              PENDAHULUAN
Kajian yang bertajuk “PARENT-TEACHER PARTNERSHIPS : A THEORETICAL APPROACH FOR TEACHERS”  telah dijalankan oleh Carol R. Keyes. Kajian ini membincangkan perkongsian ibu bapa dan guru serta faktor-faktor yang memberi kesan kepada peningkatan hubungan yang berkesan. Faktor-faktor ini terbahagi kepada 3 iaitu,  (1)  tahap persamaan budaya dan nilai-nilai antara guru dan ibu bapa, (2) kuasa masyarakat di tempat kerja terhadap keluarga dan sekolah, dan (3) bagaimana guru-guru dan ibu bapa melihat peranan mereka. Kajian ini adalah berdasarkan kepada sistem perspektif ekologi Bronfenbrenner, sistem sosial perspektif Getzels', Katz dan Hoover dan kerja Dempsey tentang peranan ibu bapa, dan tipologi Epstein berkaitan dengan penglibatan ibu bapa.

2.0              TUJUAN
Kajian ini bertujuan mengkaji sejauh mana teori-teori pendekatan mengenai pembangunan keberkesanan hubungan guru-ibu bapa.

3.0              PERSOALAN KAJIAN

1.                  Mengukur tahap persamaan budaya dan nilai antara guru dan ibu bapa?
2.                  Menilai tahap sosial keluarga di tempat kerja dan sekolah?
3.                  Bagaimana guru dan ibu bapa memainkan peranan mereka?

4.0              KEPENTINGAN KAJIAN
Kajian ini sedikit sebanyak membantu para pengkaji di masa hadapan untuk menjalankan kajian mengenai hubungan ibu bapa-guru.

5.0              METODOLOGI
Kaedah kajian ini dilaksanakan melalui perbandingan hasil kajian oleh para pengkaji terdahulu.



6.0              DAPATAN
Dapatan kajian ini membincangkan tiga perkara utama iaitu tahap persamaan budaya dan nilai-nilai antara guru dan ibu bapa, tahap sosial keluarga di tempat kerja dan sekolah, dan bagaimana guru-guru dan ibu bapa melihat peranan mereka.

6.1              Tahap persamaan budaya dan nilai-nilai antara guru dan ibu bapa
dalam dunia yang canggih ini kemungkinan ibu bapa dan guru kurang kepercayaan dan nilai-nilai berbanding dengan generasi sebelumnya. Pada zaman dahulu, guru tinggal dalam masyarakat dengan keluarga dan mempunyai hubungan secara semula jadi antara keluarga dan sekolah. Guru selalunya datang dari sosioekonomi atau kumpulan etnik yang berbeza berbanding dengan murid-murid yang mereka ajar. Perbezaan ini dikaitkan dengan gaya yang berbeza dari segi interaksi, sistem bahasa, nilai-nilai dan cabaran yang wujud dalam membangunkan perkongsian yang berkesan.

6.2              Tahap sosial keluarga di tempat kerja dan sekolah
Kedua-dua ibu bapa dan guru-guru mengalami tekanan kerja. Bagi ibu bapa, bilangan jam mereka bekerja, jumlah autonomi kerja dan tuntutan kerja, dan hubungan dengan penyelia menjejaskan hubungan mereka yang lain. Bagi guru, tekanan kerja juga dipengaruhi oleh jumlah jam bekerja, jadual, jumlah autonomi, peranan kesamaran, tuntutan fizikal kerja, dan kejelasan program (Galinsky, 1988). Pengajaran dari segi fizikal dan emosi meletihkan, dan mendekati ibu bapa kadang-kadang dilihat sebagai satu lagi tugas yang membebankan. Oleh itu kedua-dua pihak harus memainkan peranan penting dalam menjalinkan hubungan antara ibu bapa dan guru.

6.3              Bagaimana guru-guru dan ibu bapa melihat peranan mereka
Dalam tempoh 50 tahun yang lalu, terdapat perubahan dalam hubungan antara sekolah dan ibu bapa. Oleh kerana kesedaran yang tinggi tentang kepentingan hubungan antara rumah dan sekolah, sekolah-sekolah telah memberitahu kepada keluarga dan keluarga telah ditekan untuk didengar di sekolah-sekolah. Pendidik telah diterangkan dan ditakrifkan perbezaan dalam peranan dan bidang tanggungjawab guru-guru dan ibu bapa (Katz, 1984; Getzels, 1974).

7.0              RUMUSAN
Terdapat unsur-unsur masyarakat dan nilai-nilai dalam sistem sosial Getzels’, dan mereka memberi kesan kepada institusi dan individu kerana kedua-dua memberi kesan kepada nilai-nilai dan masyarakat.  Gemeinschaft dan Gesselschaft ialah dua istilah sosiologi yang boleh digunakan untuk menggambarkan institusi. Gemeinschaft merujuk kepada masyarakat tempatan dan Gesselschaft masyarakat yang lebih besar. Sekiranya institusi, sekolah dalam kes ini, adalah lebih Gemeinschaft, ia lebih cenderung untuk mengaitkan kepada keluarga / sekolah / perkongsian dan kerjasama masyarakat. Jika institusi itu adalah lebih Gesselschaft, adalah lebih cenderung untuk menjadi korporat dalam alam dan mungkin untuk memupuk pemisahan sekolah keluarga.

8.0       RINGKASAN ULASAN JURNAL PARENT-TEACHER PARTNERSHIPS : A THEORETICAL APPROACH FOR TEACHERS
Persoalan Kajian
Literatur Utama
Metodologi
Dapatan Kajian
1.      Mengukur tahap persamaan budaya dan nilai antara guru dan ibu bapa?
2.      Menilai tahap sosial keluarga di tempat kerja dan sekolah?
3.      Bagaimana guru dan ibu bapa memainkan peranan mereka?

1.    Burke, R. (1999)
2.      Bronfenbrenner, U. (1979)
3.      Henry, M. E. (1996)
-          Tinjauan
1.                 Tahap persamaan budaya dan nilai-nilai antara guru dan ibu bapa.
2.        Tahap sosial keluarga di tempat kerja dan sekolah.
3.       Bagaimana guru-guru dan ibu bapa melihat peranan mereka



No comments:

Post a Comment