KAI
6044
PENGLIBATAN
KELUARGA, KOMUNITI DAN BUDAYA DALAM PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
_________________________________________________
ULASAN
JURNAL:
JURNAL 1:
UNDERSTANDING PARENTAL INVOLVEMENT
IN AMERICAN PUBLIC
EDUCATION
JURNAL 2:
PARENT-TEACHER PARTNERSHIPS : A THEORETICAL APPROACH FOR TEACHERS
__________________________________________________
NAMA : NOORHAASYIKIN BINTI ZAKARIA
NO. MATRIK : M20131001124
PROGRAM : PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
SEMESTER : 2
NAMA PENSYARAH: DR. NORDIN BIN MAMAT
ISI KANDUNGAN HALAMAN
JURNAL 1
1.0 PENDAHULUAN 3
2.0 TUJUAN 3
3.0 PERNYATAAN MASALAH 3
4.0 KEPENTINGAN KAJIAN 4
5.0 METODOLOGI 4
6.0 DAPATAN 4
7.0 RUMUSAN 5
8.0 JADUAL
RINGKASAN JURNAL 6
JURNAL 2
1.0 PENDAHULUAN 7
2.0 TUJUAN 7
3.0 PERNYATAAN MASALAH 7
4.0 KEPENTINGAN KAJIAN 7
5.0 METODOLOGI 7
6.0 DAPATAN 8
7.0 RUMUSAN 9
8.0 JADUAL
RINGKASAN JURNAL 9
ULASAN JURNAL 1 : UNDERSTANDING
PARENTAL INVOLVEMENT
IN AMERICAN
PUBLIC EDUCATION
1.0
PENDAHULUAN
Kajian ini bertajuk “UNDERSTANDING PARENTAL INVOLVEMENT IN AMERICAN PUBLIC EDUCATION” ini telah
dijalankan oleh Gwendolyn L. Watson, E. Renẻe Sanders-Lawson dan Larry McNeal. Menurut Trotman (2001) penglibatan ibu bapa telah direka untuk
mewujudkan satu perkongsian yang dibenarkan untuk kerjasama antara rumah dan
sekolah untuk tujuan yang dinyatakan melahirkan pelajar-pelajar yang lebih baik.
Ia bertujuan untuk meningkatkan keupayaan sekolah untuk memahami dan menghayati
nilai dan budaya keluarga dan menjadi lebih berkesan dalam memenuhi keperluan
pelajar.
Penglibatan ibu bapa dalam pendidikan adalah penting kerana ia
menambah nilai kepada pembangunan pendidikan pelajar semua peringkat umur dan
penduduk (Ascher, 1988; Hickman, Greenwood & Miller, 1995; Rhine, 1981,
seperti yang dipetik dalam Wehlberg, 1996; Montesinos, 2004). Wehlberg (1996)
juga menunjukkan bahawa program-program penglibatan ibu bapa mungkin memerlukan
membuat peluang yang ada bagi sesetengah ibu bapa manakala mempunyai untuk
memberi pengetahuan dan kemahiran bagi ibu bapa lain supaya mereka boleh
belajar bagaimana untuk terlibat dan berasa selesa mengambil kesempatan daripada
peluang-peluang untuk terlibat.
2.0
TUJUAN
Memahami
penglibatan ibu bapa di sekolah-sekolah awam Amerika adalah penting untuk
melihat evolusi penglibatan ibu bapa dalam pendidikan di Amerika dari segi
pembangunan dan perspektif dasar.
3.0
PERNYATAAN MASALAH
Penglibatan
ibu bapa adalah penting bagi kejayaan pelajar hadapi hari ini di kebanyakan
sekolah. Ianya satu isu biasa untuk sekolah-sekolah bandar di mana cabaran
pendidikan kanak-kanak adalah rumit oleh kekurangan penglibatan ibu bapa.
Artikel ini memberikan pandangan ke dalam sekolah-sekolah amalan dan masyarakat
boleh gunakan untuk melibatkan ibu bapa hari ini. Ia menekankan implikasi untuk
penglibatan ibu bapa untuk ibu bapa, pelajar, pengamal sekolah dan pembuat
dasar. Ia juga menyediakan perspektif yang unik pada aspek pendidikan awam
Amerika yang mungkin tidak biasa di negara-negara lain.
4.0
KEPENTINGAN KAJIAN
Kajian ini boleh membantu para pengkaji yang baru dalam perbincangan
mengenai penglibatan ibu bapa dalam pendidikan awal kanak-kanak
5.0
METODOLOGI
Kaedah kajian ini dilaksanakan melalui perbandingan hasil kajian oleh
para pengkaji terdahulu dan kaedah tinjauan di National Parent Teacher
Association (PTA).
6.0
DAPATAN
Dapatan kajian ini membincangkan empat perkara utama iaitu evolusi
sejarah penglibatan ibu bapa, penglibatan ibu bapa dalam dasar awam, halangan
untuk penglibatan ibu bapa dan isu-isu yang berkaitan dengan motivasi
penglibatan ibu bapa.
6.1
Sejarah
evolusi penglibatan ibu bapa
Menurut
Martinez (2004) kronologi penglibatan ibu bapa dalam pendidikan di Amerika.
Beliau berkata selepas Perang Dunia II (Perang Dunia Kedua), pada tahun 1945,
tumpuan penglibatan ibu bapa termasuk penyertaan ibu bapa dalam aktiviti
berasaskan sekolah seperti persidangan ibu bapa, mesyuarat Parent Teacher Association
(PTA), acara mengumpul dana dan berkhidmat sebagai pengawas sekolah. Semasa
tahun 1960-an, dasar lebih berkembang bahawa penglibatan ibu bapa disebut-sebut
sebagai satu cara menjanjikan untuk meningkatkan pendidikan untuk kanak-kanak
miskin dan kurang bernasib baik. Ini menyebabkan pelbagai mandat penglibatan
ibu bapa dan model penglibatan ibu bapa yang memberi tumpuan kepada
gerakan-gerakan kawalan masyarakat pendidikan-integrasi Afrika Amerika dan
kanak-kanak Latin.
6.2
Penglibatan
ibu bapa dalam dasar awam
Ia juga
jelas bahawa pembuat dasar dan pengamal sekolah diiktiraf kepentingan
penglibatan ibu bapa untuk kejayaan program-program sekolah; ia telah
dimasukkan dalam dasar di peringkat negeri dan kebangsaan dan mandat di
peringkat tempatan (Jabatan Pendidikan Amerika Syarikat, 2004).
Dasar ini
berkaitan pembangunan dasar penglibatan ibu bapa dengan penerimaan dolar
persekutuan lebih ringkas daripada sebarang polisi lain mengenai isu ini
(Webster, 2004). Kebimbangan yang berterusan tentang peranan yang diperlukan
untuk mengembangkan sekolah mengurus luar pendidikan mendorong dasar untuk
menubuhkan satu kertas dasar mengenai penglibatan ibu bapa dalam pendidikan.
6.3
Halangan
untuk penglibatan ibu bapa
Halangan
kepada penglibatan ibu bapa boleh dikaitkan dengan amalan sekolah dan persepsi
sebagai sebuah institusi dan persepsi ibu bapa dibawa ke menanggung relatif
kepada peranan mereka dan keadaan hidup (Trotman, 2001; Schultz, 2001; Hornby
& Lafaele, 2011). Gandaan tanggungjawab kerja, sekolah, dan keluarga telah
berkumpul untuk mewujudkan dilema untuk minoriti dan keluarga berpendapatan
rendah (Weiss et al., 2003). Hal ini menyebabkan halangan bagi ibu bapa untuk
terlibat dengan pendidikan anak-anak mereka.
6.4
Isu-isu yang
berkaitan dengan motivasi penglibatan ibu bapa
Motivasi ibu
bapa mungkin terjejas oleh rasa ibu bapa peranan berbanding dengan motivasi
peribadi, jemputan, dan kehidupan konteks (Hoover-Dempsey et al., 2005).
Untuk
berkesan melibatkan ibu bapa dalam proses pendidikan tidak hanya memerlukan
pengetahuan tentang mengapa ibu bapa memilih sama ada atau tidak melibatkan
diri, tetapi pendidik sengaja mesti mengenal pasti dan menghapuskan halangan
kepada penglibatan ibu bapa (Trotman, 2001; Jesse, n.d).
7.0
RUMUSAN
Kajian mendapati bahawa penglibatan ibu bapa telah mengerakkan dari
pendidikan menjadi tanggungjawab utama untuk keluarga untuk hampir secara
pekara yang dari keluarga dan kembali lagi. Lama kelamaan, ibu bapa telah
datang untuk dilihat sebagai rakan kongsi penting dalam pendidikan anak-anak
mereka. Memandangkan penglibatan ibu bapa telah ditakrifkan dan kejelasan
mengenai peranan muncul, dialog antara ibu bapa dan profesional menyediakan
peluang untuk membangunkan strategi baru dan berkesan untuk perkongsian
rumah-sekolah yang inovatif dan sahih (Hiatt, 1994). Pembentukan perkongsian
tersebut berkhidmat untuk memenuhi pelbagai mandat dasar untuk penglibatan ibu
bapa dalam pendidikan kanak-kanak.
8.0 RINGKASAN
ULASAN JURNAL UNDERSTANDING PARENTAL INVOLVEMENT IN AMERICAN PUBLIC EDUCATION
Objektif Kajian
|
Literatur Utama
|
Metodologi
|
Dapatan Kajian
|
Mengenapasti faktor penglibatan ibu bapa dalam
pendidikan awam di Amerika.
|
·
Hiatt, D. B. (1994).
·
Jasso, J. (2007)
·
Martinez, J. (2004).
|
a.)Kaedah Kajian :
·
Secondary data
·
Tinjauan
|
·
Sejarah evolusi penglibatan ibu bapa
·
Penglibatan ibu bapa dalam dasar awam
·
Halangan untuk penglibatan ibu bapa
·
Isu-isu yang berkaitan dengan motivasi
penglibatan ibu bapa.
|
ULASAN JURNAL 2: PARENT-TEACHER PARTNERSHIPS : A THEORETICAL
APPROACH FOR TEACHERS
1.0
PENDAHULUAN
Kajian yang bertajuk “PARENT-TEACHER PARTNERSHIPS : A THEORETICAL
APPROACH FOR TEACHERS” telah dijalankan
oleh Carol R. Keyes. Kajian ini membincangkan perkongsian ibu bapa dan guru serta
faktor-faktor yang memberi kesan kepada peningkatan hubungan yang berkesan.
Faktor-faktor ini terbahagi kepada 3 iaitu, (1)
tahap persamaan budaya dan nilai-nilai antara guru dan ibu bapa, (2)
kuasa masyarakat di tempat kerja terhadap keluarga dan sekolah, dan (3)
bagaimana guru-guru dan ibu bapa melihat peranan mereka. Kajian ini adalah
berdasarkan kepada sistem perspektif ekologi Bronfenbrenner, sistem sosial
perspektif Getzels', Katz dan Hoover dan kerja Dempsey tentang peranan ibu
bapa, dan tipologi Epstein berkaitan dengan penglibatan ibu bapa.
2.0
TUJUAN
Kajian ini bertujuan mengkaji sejauh mana teori-teori pendekatan
mengenai pembangunan keberkesanan hubungan guru-ibu bapa.
3.0
PERSOALAN KAJIAN
1.
Mengukur tahap persamaan budaya dan nilai
antara guru dan ibu bapa?
2.
Menilai tahap sosial keluarga di tempat
kerja dan sekolah?
3.
Bagaimana guru dan ibu bapa memainkan
peranan mereka?
4.0
KEPENTINGAN KAJIAN
Kajian ini sedikit sebanyak membantu para pengkaji di masa hadapan untuk
menjalankan kajian mengenai hubungan ibu bapa-guru.
5.0
METODOLOGI
Kaedah kajian ini dilaksanakan melalui
perbandingan hasil kajian oleh para pengkaji terdahulu.
6.0
DAPATAN
Dapatan kajian ini membincangkan tiga
perkara utama iaitu tahap persamaan budaya dan nilai-nilai antara guru dan ibu
bapa, tahap sosial keluarga di tempat kerja dan sekolah, dan bagaimana
guru-guru dan ibu bapa melihat peranan mereka.
6.1
Tahap persamaan budaya dan nilai-nilai
antara guru dan ibu bapa
dalam dunia
yang canggih ini kemungkinan ibu bapa dan guru kurang kepercayaan dan
nilai-nilai berbanding dengan generasi sebelumnya. Pada zaman dahulu, guru
tinggal dalam masyarakat dengan keluarga dan mempunyai hubungan secara semula
jadi antara keluarga dan sekolah. Guru selalunya datang dari sosioekonomi atau
kumpulan etnik yang berbeza berbanding dengan murid-murid yang mereka ajar. Perbezaan
ini dikaitkan dengan gaya yang berbeza dari segi interaksi, sistem bahasa,
nilai-nilai dan cabaran yang wujud dalam membangunkan perkongsian yang
berkesan.
6.2
Tahap sosial keluarga di tempat kerja dan
sekolah
Kedua-dua
ibu bapa dan guru-guru mengalami tekanan kerja. Bagi ibu bapa, bilangan jam
mereka bekerja, jumlah autonomi kerja dan tuntutan kerja, dan hubungan dengan
penyelia menjejaskan hubungan mereka yang lain. Bagi guru, tekanan kerja juga
dipengaruhi oleh jumlah jam bekerja, jadual, jumlah autonomi, peranan
kesamaran, tuntutan fizikal kerja, dan kejelasan program (Galinsky, 1988). Pengajaran
dari segi fizikal dan emosi meletihkan, dan mendekati ibu bapa kadang-kadang
dilihat sebagai satu lagi tugas yang membebankan. Oleh itu kedua-dua pihak
harus memainkan peranan penting dalam menjalinkan hubungan antara ibu bapa dan
guru.
6.3
Bagaimana guru-guru dan ibu bapa melihat
peranan mereka
Dalam tempoh
50 tahun yang lalu, terdapat perubahan dalam hubungan antara sekolah dan ibu
bapa. Oleh kerana kesedaran yang tinggi tentang kepentingan hubungan antara
rumah dan sekolah, sekolah-sekolah telah memberitahu kepada keluarga dan
keluarga telah ditekan untuk didengar di sekolah-sekolah. Pendidik telah
diterangkan dan ditakrifkan perbezaan dalam peranan dan bidang tanggungjawab
guru-guru dan ibu bapa (Katz, 1984; Getzels, 1974).
7.0
RUMUSAN
Terdapat unsur-unsur masyarakat dan nilai-nilai dalam sistem sosial
Getzels’, dan mereka memberi kesan kepada institusi dan individu kerana
kedua-dua memberi kesan kepada nilai-nilai dan masyarakat. Gemeinschaft dan Gesselschaft ialah dua
istilah sosiologi yang boleh digunakan untuk menggambarkan institusi.
Gemeinschaft merujuk kepada masyarakat tempatan dan Gesselschaft masyarakat
yang lebih besar. Sekiranya institusi, sekolah dalam kes ini, adalah lebih
Gemeinschaft, ia lebih cenderung untuk mengaitkan kepada keluarga / sekolah / perkongsian
dan kerjasama masyarakat. Jika institusi itu adalah lebih Gesselschaft, adalah
lebih cenderung untuk menjadi korporat dalam alam dan mungkin untuk memupuk
pemisahan sekolah keluarga.
8.0 RINGKASAN
ULASAN JURNAL PARENT-TEACHER PARTNERSHIPS : A THEORETICAL APPROACH FOR TEACHERS
Persoalan Kajian
|
Literatur Utama
|
Metodologi
|
Dapatan Kajian
|
1. Mengukur tahap persamaan budaya dan nilai antara guru dan ibu bapa?
2. Menilai tahap sosial keluarga di tempat kerja dan sekolah?
3. Bagaimana guru dan ibu bapa memainkan peranan mereka?
|
1. Burke, R. (1999)
2. Bronfenbrenner, U. (1979)
3. Henry, M. E. (1996)
|
-
Tinjauan
|
1.
Tahap persamaan budaya dan nilai-nilai
antara guru dan ibu bapa.
2.
Tahap sosial keluarga di tempat kerja dan
sekolah.
3. Bagaimana guru-guru dan ibu bapa melihat peranan mereka
|